6 min čítania

“Fit technológie" - sú našimi pomocníkmi alebo sa stávame ich otrokmi?

V tomto blogu rozoberiem najmä dve veci – smart hodinky a appky na sledovanie jedla. Obe sú rozšírené a používa ich stále viac ľudí. Avšak, pomáhajú nám, alebo sme sa stali ich otrokmi?

Smart hodinky

Dnes ich nosí takmer každý. Od náramkov za 20 eur po Garminy za 800 eur. Niekomu stačí, že mu rátajú kroky a hitne svoj denný krokovací cieľ. Niekto zasa chce, aby mu počítali okrem iného aj počet záberov na dĺžku bazéna. Každý podľa svojho gusta.

Ich účelom by malo byť rozhýbať ľudí. Napr. šikovnými poznámkami typu: “Dlho sedíš, je čas postaviť sa!” Alebo znížiť stres, niečo ako: “Dýchaj pomaly po dobu 20 sekúnd”. Slúžia ako riadny motivátor, keď Ti ukážu, či si menej aktívny ako v iné dni, že by si si mal zacvičiť alebo keď vidíš, ako makajú Tvoji kamoši. To je všetko super! Perfektná idea, poďme sa hýbať!

No a tu prichádza to ale…Vieš si na nich nastaviť napr. akú dennú aktivitu chceš dosiahnuť. Ja mám Apple Watch, tak budem hovoriť zo skúsenosti s nimi ale pointa je zrejmá aj pre iné hodinky. Takže, aktivitu Ti to rozdelí na celkové spálené kalórie (za celý deň – nabiehajú Ti aj keď sedíš atď.) a aktívne kalórie (zapneš si workout, chodíš atď.). Práve tie aktívne kalórie si vieš nastaviť na istú hranicu, ktorú chceš denne dať, strelím, že 500 za deň. Okej, máš nové hodinky, všetko nastavené, si strašne vyhypeovaný a nosíš ich aj v sprche. No a čo sa po čase môže stať? Začneš byť závislý na číslach, ktoré Ti ukazujú.

-máš depku z toho, keď nesplníš “krúžok pohybu”. Tak vstaneš o desiatej večer z gauča a ideš narýchlo cvičiť. Proste MUSÍŠ uzavrieť kruh pohybu. Robíš to pre radosť? Asi ťažko. Chceš len uzavrieť kruh
-počas tréningu si sleduješ, koľko máš aktívnych kalórií (lebo podľa toho je vraj tréning dobrý / slabý). Stresuje Ťa, ak máš menej ako minule
-alebo si vyjdeš von zabehať, keď po 3 minútach zistíš, že nemáš hodinky. Tak sa po ne vrátiš, lebo veď keď si nezapneš workout, tak to nemá zmysel.

 

 

Ach…kde sa vytratil čistý pôžitok z pohybu? Z dobrého zacvičenia si? Z behania a vyvetrania si hlavy, užívania si čerstvého vzduchu? Ak si sa tu našiel, zamysli sa, kde je naozaj ten zmysel športovania. Či je to dobrý pocit zo seba, z toho, že robíš niečo pre svoje zdravie, že sa do Teba navalia endorfíny. Alebo je to len sledovanie nejakých čísel. Hodinky majú byť náš pomocník, a nie stresor. Okej, môžu nás nahecovať k pohybu, menej sedavému spôsobu života, pomalému, hlbokému dýchaniu, ale byť nervózny kvôli nesplnenému kruhu? Sorry, to je trocha psycho. Píšem to preto, lebo to ,bohužiaľ, vidím u stále viac ľudí.

fit technologie otroci tomax
Zdroj: https://www.aarp.org/health/healthy-living/info-2019/weight-loss-apps.html

Sledovanie kalórií

CICO. Calories in, calories out. Príjem – výdaj. Počul si to triliónkrát a aj odo mňa. Platilo to, platí to a aj to platiť bude. Energetická bilancia hrá kľúčovú rolu pri “váhovom manažmente”. Väčší výdaj ako príjem = chudneš, väčší príjem ako výdaj = priberáš. Easy.

Tak ako smart hodinky môžu pomôcť pri sledovaní výdaju (celkové spálené kalórie), appky ako MyFitnessPal či kalorické tabuľky pomáhajú so sledovaním prijatých kalórií.

Takže dajme tomu, že chceš schudnúť. To je Tvoj cieľ. Čo musíš spraviť? Vytvoriť kalorický deficit. Ako? Zvýšením výdaju / znížením príjmu (pozor, neplatí to donekonečna). Ale zjednodušene sa to takto dá povedať. Takže, začneš sa viac hýbať, chodiť po schodoch, chodiť viac pešo, prechádzať sa, cvičiť, behať…to je strana výdaju. Zväčšuješ ju, super.

Stranu príjmu upravíš, samozrejme, stravou. Každému vyhovuje niečo iné. Niekto sa do deficitu dostane len tým, že sa začne viac hýbať a nič iné nemusí sledovať. Niekto zasa vysadí pečivo (ak nie si celiak, toho chrumkavého pečiva sa vzdávať nemusíš) alebo vysadí mäso (z etických dôvodov). Niekomu (tak ako Paťke pri jej premene) stačí vytvoriť správne kombinácie jedál, ktoré si môže točiť. Niekto chce striktný jedálniček a nevadí mu jesť to isté dokolečka dokola (klobúk dole za výdrž). No a jeden z XY spôsobov, ako si sledovať stravu a mať príjem pod kontrolou, je aj počítanie kalórií. Každému, s kým riešim stravu, vravím, nech si sleduje svoj bežný príjem aspoň týždeň-dva. Dá mu to prehľad o jeho strave, o pomere makier, ktoré je, o rozložení kalórií v jedlách atď. Perfektná vec. Z tohto sa vieme potom odraziť, upraviť a fungovať ďalej. Nastavíš si kalórie a pomer makroživín (napr. podľa tohto), ktoré chceš denne hitnúť a ideš.

A tak isto ako u múdrych hodiniek, teraz prichádza to ale…Niekto sa týmto naučí, čo má jesť a čoho zasa menej. Ktorá potravina je ako na tom nutrične. Niekto pokračuje v sledovaní príjmu ďalej. Zvykol si, nerobí mu to problém. Ak z toho nestresuje, okej, pohoda. Ja si to nahadzujem aj keď nemusím, ale som v chille. Robím to, aby som mal približný prehľad a hitoval najmä bielkoviny. Ak však stresuješ vtedy, keď netrafíš svoj ideálny príjem sacharidov o 2%, niečo je zle. Ak už vidíš jedlo ako v Matrixe, len ako čísla, niečo je zle. O tom to byť nemá.

Nebudeš si predsa do konca života sledovať každý gram jedla a nahadzovať si to do appky. Dlhodobo sa na tom fungovať nedá. Na krátkodobé sledovanie (príprava na súťaž, nejaký challenge) je to super nástroj. A taktiež by si s ňou mal robiť, ak nemáš ani šajnu o svojom príjme a o tom, ktorá potravina čo približne obsahuje. Ak si to chceš vyskúšať, tu je môj jednoduchý návod. Potom, keď získaš prehľad, môžeš na nahadzovanie zabudnúť. Už budeš vedieť, ako jesť, ako si poskladať komplexné jedlo. Istý pomer bielkovín, sacharidov, tukov a vlákniny. Bude Ti stačiť napr. ruka ako odmerka a budeš v kľude.

Takže pokiaľ nie si profi športovec (nemusíš mať top športový výkon) alebo fitness model (nemusíš vyzerať perfektne) – jednoducho povedané Tvoje živobytie od toho nezáleží (teda 99% ľudí, ktorí chcú jednoducho žiť zdravšie), nestresuj nad takýmito vecami. Nie sme stroje, ktoré by mali byť závislé na číslach a štatistikách. Isté sledovanie je fajn, avšak – všetkého veľa škodí. Užívaj si pohyb a zdravé, chutné jedlo.

co jest v teple tomax
Strava
Tomáš

Minútka čítaniaČo a ako jesť, keď je vonku hic Poznáš to. Appka na mobile (už nie teplomer) Ti ukazuje cez 30 stupňov. Je brutálne teplo.

Čítať viac »
projekt dominika tomax premena coaching
Premeny
Tomáš

2 min čítaniaProjekt Dominika 5 mesiacov spolupráce, takmer 10 kg dole, 100% sebavedomia hore S Dominikou sme začali v januári. Mala 73 kg. Jedla za

Čítať viac »
SKUPINOVY COACHING TOMAX
Cvičenie
Tomáš

Moja nová služba – funguje na báze mesačného členstva. Spolu s ostatnými makačmi dostaneš pravidelne celé tréningy, tréning. plány, recepty a mnoho ďalšieho. Veď si to mrkni

Čítať viac »