6 min čítania

Ako sa nevrátiť z dovolenky o 5 kíl ťažší

Si na dovolenke, beriem. Chceš mať kľud, oddýchnuť si, neriešiť. Ale naozaj sa po 10 dňoch nemusíš vrátiť o 5 kíl ťažší. Mysli na tieto body v článku.

Buď aktívny

Ak je Tvoja predstava dovolenky ležať na lehátku a ani sa nepohnúť, ušetri si čas a preskoč tento článok. Jasné, že to patrí k dovolenke, ale je super sa aj nejako pohýbať a potom si ešte viac užiť zaslúžený oddych.

Ak športová aktivita nie je Tvoj – ako sa hovorí – “šialok kávy”, dlhé prechádzky sú super. Nenáročné, vhodné pre každého. Alebo turistikuj.

Využiť môžeš aj bicykel. Či už si zoberieš svoj alebo si ho niekde pozičiaš. Bajk je ideálny na spoznávanie blízkeho okolia (do 20-30 km) bez extra námahy. Ak si zdatnejší a vytrvalejší cyklista, potom nie je o čom a aj 100 km cyklovýlet Ti nespraví vrásky na čele ale naopak vyčarí úsmev na tvári.

Ďalšou alternatívou je samozrejme beh. Ten môžeš robiť všade. Osobne neznášam hotelové fitká, ktoré majú 6 kardio strojov a jednu pseudovežu na cvičenie. Väčšinou to tak je, ale tak čo už. Ak máš možnosť, vybehni si von na čerstvý vzduch, spoznávaj blízke (alebo aj vzdialenejšie) okolie. Ale samozrejme, je to každého osobná preferencia. Mne sa mega páči ranný beh po pláži. Ticho, málo ľudí, slnko sa len predchvíľou ukázalo. Síce beh po mäkkom piesku, do ktorého sa Ti zabárajú nohy znie romanticky, ale Tvoje lýtka si o pár hodín budú myslieť niečo iné.

Zahraj si volejbal, futbal, alebo iné loptové športy.

Môžeš skúsiť aj rôzne vodné športy ak si na letnej dovolenke, alebo ak si na zimnej tak lyžovanie a podobné srandy.

Ak máš na ubytku posilku a chceš si pocviciť, nie je o čom. Ak ideš vyslovene do hotela kvôli tomu, aby mal fitko, poriadne si pozri fotky. Ako som už písal, väčšinou je vybavenie chabé, ale záleží od hotela. Ja som sa naposledy veľmi pobavil/znechutil práve z malej miestnosti s 3 pásmi, 3 bicyklami a jednou polofunkčnou akože vežou. Neskôr som šiel radšej do parku a zacvičil si s vlastným telom a gumami (pozri si moju ponuku, určite niečo vhodné nájdeš). Zamakať si môžeš hoci aj na izbe, alebo v nejakom blízkom parku. Stačí byť trochu kreatívny a vieš si vyskladať krásny tréning aj na dvoch metroch štvorcových.

Toľko k pohybu, avšak gro tvorí strava. Pamätaj, že pol hodinou behania možno spáliš 300 kcal, avšak tým čoko croissantom, čo zhĺtneš za 3 minúty budeš hneď aj v nadbytku 100 kcal. Takže poďme na to.

Strava

Jednoznačne tá najťažšia časť. Opäť záleží, na aký typ dovolenky ideš a aké stravovanie si vyberieš.

Hlavné body stravovania na ubytku:

-nezačínaj si naberať sladké a všetko to, čo vyzerá neodolateľne
-začni s bielkovinovým zdrojom (mäso/šunka/vajcia…) so zdravou prílohou a zelovocom
-jedz pomaly, prežúvaj, vnímaj jedlo, nehltaj čo najrýchlejšie
-ak budeš týmto nasýtený, vyber si niečo sladké. Jedno. Nemusíš mať z každého po jedno a potom to ajtak nezješ. Aj zajtra je deň.
-pi veľa vody

Vlastné stravovanie

Tu máš samozrejme najväčšiu kontrolu nad tým, čo zješ. Môžeš sa inšpirovať týmto mojim článkom, kde som dal tipy na trvanlivé potraviny, ktoré si zobrať na dlhšiu dovolenku. Môžeš teda zjesť niečo vlastné na izbe, však určite nebudeš jesť len takto a navštíviš aj nejakú reštiku. Robil by som to tak, že pokiaľ máš úplnú kontrolu nad tým čo ješ (vlastné veci) dávaj si čo najzdravšie potraviny. Napríklad raňajky. Nezabúdaj na bielkovinový zdroj (vajcia/šunka/syr) a zelovoc. Prípadne si ušetri nejaké kalórie práve na to obdobie, keď pôjdeš do reštiky. Predpokladám, že nebudeš fungovať len na šalátoch (nič proti tomu) ale dáš si aj niečo špeciálne pre domácu kuchyňu, niečo na čo budeš mat fakt chuť. K tomu padne asi aj nejaký drink. A vtedy sú tie ušetrené kalórie z doobeda využité a najmä užité.

Raňajky

Ak máš len raňajky, vyberaj si striedmo. Neprejedz sa do kómy (“lebo šak mám toto jedlo zadarmo”). Potom budeš ospalý a nebude sa Ti nič chcieť. Vyberaj si zdravo, a s rozumom. Ak máš chuť na sladké, vyber si jedno. Ďalší ochutnáš inokedy. Fakt nemusíš mať z každého. Alebo si naber ovocie, čím by sa dala uspokojiť chuť na sladké.

Polpenzia

Platí to isté, čo pri raňajkách. Vyberaj najmä bielkovinový zdroj, zelovoc a nejakú dobrú prílohu. Na obed si skoč do reštiky/daj niečo svoje alebo ak si na letnej dovolenke, často zabudneš na obed, lebo si na pláži. Možno si dáš nejaký drink alebo nanuk. Aj to je okej.

All inclusive

Ach. Moja smrť spred 2 rokov. Vtedy sme boli s kamošmi na Malorke. Raňajky, obedy, večere formou bufetov. Rozumej v každom tomto jedle po 2-3 taniere. Ako keby sme nemali dno. A aby toho nebolo málo, tak sme mali aj bar hneď pri bazéne s neobmedzeným konzumom chlebíčkov, piñacolád a bársčoho. Takže som po 7 dňoch dovolenky prišiel domov o 5 kíl ťažší. A veru nevyzeral ale najmä necítil som sa najlepšie. Toľko môj flashback. Chcem tým povedať, že pri all inclusive je veľmi ľahké skĺznuť do preje…prežierania ako o život. Takže bacha na to.

Ak máš na výber, opäť si na tanier nalož najprv to “normálne a zdravé”, teda nejaký bielkovinový zdroj (nie vyprážaný rezeň ale napr. mäso na prírodno), prílohu (nie hranolky ale napr. opekané zemiaky) a nejaký zelovoc k tomu. Z tohto sa normálne najedz a ak máš chuť a miesto, vyber si niečo fajnové “nezdravé”.

Mne osobne na poslednej letnej dovolenke veľmi vyhovoval režim nejakej aktivity hneď po zobudení – beh, bicykel, cvičenie – a potom užívanie si dňa s pocitom, že som pre web niečo spravil. Skús to najbližšie.

Zhrnutie:

Nejedz všetko zaradom, stravuj sa rozumne a striedmo. Ak máš možnosť, ušetri si kalórie, ktoré môžeš neskôr využiť na perfektné lokálne jedlo a drink/y. Pi veľa vody, buď aktívny. Skúšaj rôzne športové aktivity (prechádzky, beh po pláži, loptové hry, spoznávanie okolia bicyklom, možno cvičenie). To všetko Ti pomôže užiť si dovolenku v aktívnom a zdravom štýle.

glykemicky index tomax
Strava
Tomáš

4 min čítaniaNa glykemickom indexe potravín pri chudnutí až tak nezáleží. Analýza štúdií s 2 miliónmi účastníkov. Glykemický index (GI) bol zavedený v roku 1981

Čítať viac »
projekt katka tomax
Premeny
Tomáš

Katka nebola športovkyňa. Snažila sa schudnúť, hýbala sa, ale váha nešla dole. Začali sme spolu makať a za 100 dní šlo dole krásnych 10 kíl.

Čítať viac »
vyzva 8 tyzdnov tomax
Motivácia
Tomáš

Leto je takmer za nami, čas drinčíkov, grilovačiek a párty sa pomaly končí. Je čas opäť na sebe makať a dať sa do režimu. Ten Ti ponúkam – je už len na Tebe, či na sebe naozaj chceš makať a o necelé 2 mesiace si povedať, že to stálo za to.

Čítať viac »