5 min čítania

Kŕčové žily dnes netrápia len dôchodcov

Niekedy boli kŕčové žily známkou u dôchodcov. Dnes však nimi kvôli sedavému životnému štýlu trpí čoraz viac mladých ľudí. Prejavujú sa bolesťou, pocitom ťažkých nôh, opuchmi. U žien sa vyskytujú 3x častejšie než u mužov. 

Čo sú kŕčové žily

Múdro povedané varixy, sú rozšírené a serpentínovite zmenené žily povrchového systému dolných končatín.

Žilové systémy dolných končatín
  1. Hlboký – odvádza 90% krvi z nôh a je nevyhnutný na odvedenie žilovej krvi z dolných končatín
  2. Povrchový – odvádza 10% krvi, nie je nevyhnutný 
  3. Perforátory – spojky hlbokého a povrchového systému
krcove zily tomax
Naľavo normálne žily. Napravo kŕčové žily. Zdroj: npz.sk
krcove zily tomax
"Metličky". Zdroj: npz.sk

Ako vznikajú

Vznikajú, keď je prietok krvi spomalený a steny podkožných ciev a malých ventilov v žilách ochabujú. Ventily v žilách ťahajú krv proti gravitácii – z nôh až k srdcu. Ak ventily nefungujú, krv sa zhromažďuje v nohách a tlak sa zvyšuje. Žily (varixy) sa zväčšujú, oslabujú a krútia.

Pozor, metličky vyzerajú ešte nevinne, ale môžu prerásť cez viditeľné kŕčové žily až po vred predkolenia.

Faktory ovplyvňujúce ich vznik:

  • Obezita a nadváha
  • Vek (čím vyšší, tým väčšie riziko)
  • Tehotenstvo
  • Užívanie antikoncepcie
  • Vysoké podpätky
  • Tesné oblečenie
  • Dlhé státie
  • Sedavé zamestnanie
  • Nedostatok pohybu
  • Zdvíhanie ťažkých bremien
  • Nevhodná strava (veľa soli, málo vitamínov a minerálnych látok, nedostatok vlákniny)
  • Fajčenie
  • Nedostatočný pitný režim
  • Horúce prostredie
  • Genetika

Ako sa liečia

Nie som lekár, preto ak s nimi máš problém, kontaktuj toho svojho. Existuje niekoľko typov liečby – kompresívna terapia, medikamentová terapia, sklerotizačná a chirurgická terapia. Ja Ti môžem poradiť zvýšenú fyzickú aktivitu a lepšiu životosprávu.

krcove zily tomax

Ako im predísť

Pohyb, pohyb, pohyb. Najhoršie je dlhé státie alebo sedenie. Ak sa krv nahromadí v nohách a zostane tam dlhšie, vtedy pomaly vznikajú kŕčové žily. Preto sa odporúča chôdza, beh, bicyklovanie, turistika, plávanie – proste hocijaký pohyb. Pri týchto činnostiach sa využíva svalová pumpa, ktorá rozprúdi krv po celom tele.

Ak je nutné státie v práci, odporúčajú sa krúživé pohyby v členkoch.
Ak máš v sedavú prácu, snaž sa aspoň raz za hodinu prejsť po kancli.

Príjem vhodnej stravy je alfou a omegou pre fungovanie všetkých funkcií v tele, takže to platí aj v tomto prípade. Nehroť to so soľou, prijímaj stravu s vysokým obsahom vlákniny – znižuje to riziko vzniku kŕčových žíl. Najmä celozrnné obilniny, ovocie a zeleninu. Pomáhajú najmä jablká, hrušky, zelená listová zelenina, celozrnné cestoviny a celozrnný chlieb. Taktiež potraviny bohaté na vitamín E – semiačka, pšeničné klíčky, avokádo či orechy. Bioflavonoidy (v citrusových plodoch, čiernych ríbezliach, hrozne, marhuliach) údajne tiež napomáhajú prevencii, nie je to však vedecky potvrdené. Ale zo zdravotného hľadiska určite neublížia. Obmedz rafinované sacharidy, ako sú torty, koláče a sušienky.

Stráž si váhu. Čím väčšiu váhu nosíš na nohách, tým väčší je v nich tlak, tým väčšie riziko.

Kompresné pančuchy pomôžu pri subjektívnych pocitoch bolesti, diskomfortu a opuchu tým, že vytláčajú krv z povrchového systému z nôh smerom nahor. Zo štúdií však nie je potvrdené, že by mali zastavovať zhoršenie stavu kŕčových žíl. Pri horších syndrómoch pomôže špecifická liečba, ktorú musí naordinovať lekár.

Tento článok slúži len na jednoduché upovedomenie verejnosti o riziku kŕčových žíl a nabáda k zvýšenej fyzickej aktivite služiacej k ich predchádzaniu. Pri problémoch s kŕčovými žilami kontaktuj svojho lekára.

Ďalšie články