2 min čítania

Prečo je lepšie vážiť si jedlo

Ješ kvalitné, hodnotné potraviny, nahadzuješ si jedlo do MyFitnessPal / Kalorických tabuliek a stále to nejde. Príčina môže byť – a väčšinou aj je – vo veľkosti porcie. Nevážiš si jedlá a množstvo odhaduješ od oka. To však nie je vždy presné.

Lyžička alebo hrsť môže u každého znamenať inú veľkosť. Teda inú gramáž a teda inú kalorickú hodnotu. Dva banány môžu byť rozdielne aj o 50g. Napr. pri ryži tých 5g hore-dole nezáleží, ale u potravín s vyššou kalorickou hodnotou, najmä pri zdrojoch tukov, sa to už môže pekne nazbierať. Rozdiel v pár gramoch orechov, olejov, arašidového masla a pod. je z hľadiska kalórií citeľný.

Možno sú tieto 3 potraviny, ktoré sú na obrázku, aj v Tvojom každodennom jedálničku.
Možno ich odhaduješ od oka.
Možno sa Ti presne takto tvorí kalorický nadbytok a mažeš tým kalorický deficit, v ktorom si myslíš, že si.
A, nie možno, ale práve preto, sa Ti nedarí schudnúť.

Nezdá sa to, ale z príkladu na obrázku je denný rozdiel medzi odhadom a presným množstvom 237 kalórií. Za týždeň to je 1659 kalórií. Na to, že si myslíš ako máš príjem pod kontrolou, celkom slušné množstvo, že?

vazenie jedla tomax

Táto štúdia skúmala vnímanie uspokojenia z jedla podľa toho, koľko si človek myslí, že zjedol. Dvom skupinám dali rovnako veľkú porciu omelety. Jednej povedali, že je z 2 vajec, druhej, že je zo 4 (reálne bola z troch). Skupina, ktorej bolo povedané, že ich omeleta je z menej vajec, pociťovala hlad skôr a v ďalšom jedle prijali aj viac potravy.

vazenie jedla tomax

Nie, nemáš chodiť do reštiky alebo na dovolenku s kuchynskou váhou, to je šialenstvo. Ale ak máš možnosť, napr. doma, prečo by si si nemohol odvážiť orechy, vločky, mäso a pod.?

Ak Ti váženie jedla vadí natoľko, že to proste robiť nebudeš, tak nemusíš. Odhaduj. Aj keď budeš mať nejaké odchýlky. Pravidelným varením môžeš získať dostatočne dobrý odhad o gramáži potravín.

Ale práve vážením budeš mať úplnú kontrolu nad svojím príjmom, získaš presný obraz o tom, čo a koľko toho ješ. Podľa presnej úrovne kalorického príjmu a výsledkov na váhe (ideálne v zrkadle a podľa pocitu) sa vieš potom pohrať s kalóriami podľa toho, čo chceš dosiahnuť.

Návod, ako pracovať s MyFitnessPal – https://tomax.sk/e-booky/

Ďalšie články