Sója. Prečo sa stále hovorí, že je nebezpečná?...

Vygooglenie slovíčka „sója“ a výsledky:

„Je sója zdravá? Kedysi superpotravina dnes už vraj nie je až tak úžasná“

„Sója – nie vždy zdravá“

„Sója – vzácna plodina pre vegetariánov & obrovská hrozba pre spoločnosť

Vau. Najmä ten posledný titulok si určite zaslúžil veľa kliknutí. Neviem, či sa stále bavíme o potravine alebo o hrozbe ďalšej svetovej vojny…No nevadí, nejako zaujať treba.

Pri tvorbe postu o obsahu bielkovín v strukovinách boli až 4 (sójové bôby, tempeh, tofu a edamame) z deviatich vecí výrobky obsahujúce sóju. Jeden z komentárov bol v zmysle, že – len s tou sójou opatrne. Tak som sa teda pozrel na to, ako to so sójou je. Okrem lákavých, vražedných a nebezpečných nadpisov som však našiel aj niečo, čo má reálnu hodnotu. 
Meta-analýza z konca roku 2016, ktorá obsahuje 439 zdrojov. Štyristotridsaťdeväť zdrojov. Nie jeden názor.

strukoviny tomax

Kde by mohol byť problém?

Zdravotné efekty sóje sa poriadne skúmajú už vyše 25 rokov. Publikovaných je vyše 2000 článkov ročne. Niekoľko zo štúdií ukázalo nevhodnosť konzumácie sóje. Väčšina kvôli obsahu izoflavónov. Tieto štúdie však boli vykonávané v „in vitro podmienkach“ alebo na zvieratách. No a porovnávať potkany a ľudí, nemá veľmi zmysel. Najmä keď sa izoflavóny metabolizujú úplne inak u potkanov ako u ľudí.

soja tomax

Ako to teda je

Sójové bielkoviny znižujú hladinu LDL cholesterolu a taktiež môžu znižovať krvný tlak

„Dôkazy naznačujú, že sójové potraviny môžu bezpečne konzumovať všetci jednotlivci okrem tých, ktorí sú alergickí na sójové bielkoviny.“

Vychádza sa najmä z klinických a epidemiologických výskumov. Takže sója je bezpečná a netreba sa jej báť. Práve naopak, jej občasné zaradenie do jedálnička je žiadúce. Či už kvôli spestreniu, alebo „oddýchnutiu“ si od živočíšnych bielkovín.

Sleduj FB stránku a Instagram 🙂 
Tam toho nájdeš oveľa viac.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5188409/

Ďalšie články