3 min čítania

Sila placeba

Kľúčové body článku:

-placebo je silnejšie, ak si niekto myslí, že užíva zakázanú látku, ako napr. anabolické steroidy
-jednoducho udržuj pozitívny mindset. Ak takto myslíš o svojom tréningu, výsledky budú pravdepodobne lepšie. Ak myslíš negatívne, výsledky budú pravdepodobne horšie.

Meta-analýza skúmala 32 štúdií. Ukázalo sa, že čím “zakázanejšie” placebo bolo užité, tým silnejší to malo efekt. Pri anabolických steroidoch to bolo až 1.44, zatiaľ čo EPO (erytropoetín – hormón na riadenie tvorby červených krviniek) dosiahol skóre 0.81. Napr. až 2/3 z reálneho zvýšenia výkonu kofeínom, môžu byť pripísané placebo efektu (aj keď kofeín sám o sebe určite má fyziologický efekt).

Vysoko sa umiestnila veľmi zaujímavá vec, a to “precondisioning”. Skóre malo 0.82. Precondisioning je procedúra, keď sa otestuje baseline, potom sa testuje znova za použitia placeba a vytvorenia podmienok, aby bol výkon subjektov lepší, a potom sa testuje opäť s placebom ale za počiatočných podmienok.

Priklad preconditioningu.
Prvý test – testuje sa počet opakovaní drepov pri váhe 100kg.
Druhý test – o 48 hodín neskôr sa testuje opäť, za podania placeba, o ktorom subjekt vie (napr. kofeínovej tablety). Avšak už so zmenenou váhou na 90kg. O zmene váhy však subjekt nevie. Je mu povedané, že tam je stále 100kg (tyč je naložená tak, že vyzerá, akoby na nej bolo 100kg). Výkon (počet opakovaní) by samozrejme kvôli menšej váhe mal byť lepší. Toto zlepšenie si budú ale testované subjekty spájať s placebom – kofeínovou tabletou.
Tretí test – o 48 hodín neskôr idú drepovať opäť, tentokrát naozaj so 100kg a podanou tabletou. Keďže predtým dali viac opakovaní (za „pomoci“ tablety), mali by mať lepší výkon ako v prvý deň testu. Reálne sa však nezmenilo nič, len ich očakávanie vďaka tablete bolo vyššie a tým bol ovplyvnený aj ich výkon (bol skutočne vyšší).
Ukázalo sa, že celkový efekt preconditioningu a placeba má viac než dvojnásobný efekt ako placebo samotné.

Naschvál som tento postup rozpísal viac. Pretože pri tom vidno, akú veľkú rolu zohráva pri výkone psychika. Nastavenie mysle a vytváranie hraníc vo vlastne hlave.

Ako aplikáciu do bežného života a takeaway pre čitateľa autori uviedli toto:

„Účinok placeba má malý, ale badateľný vplyv na výkonnosť. Aj keď je ťažké “splacebovať” sám seba, účinky istého očakávania vo všeobecnosti môžu ovplyvniť výkonnosť. Preto sa pokúste udržiavať pozitívny mindset o svojom tréningu a snažte sa vyhnúť negatívnym veciam, ktoré sa dejú vo vašom živote. To by mohlo uškodiť tým, že očakávate a skôr si „pritiahnete“ niečo zlé.

sila placeba tomax

Ďalšie články:

co jest v teple tomax
Strava
Tomáš

Minútka čítaniaČo a ako jesť, keď je vonku hic Poznáš to. Appka na mobile (už nie teplomer) Ti ukazuje cez 30 stupňov. Je brutálne teplo.

Čítať viac »
projekt dominika tomax premena coaching
Premeny
Tomáš

2 min čítaniaProjekt Dominika 5 mesiacov spolupráce, takmer 10 kg dole, 100% sebavedomia hore S Dominikou sme začali v januári. Mala 73 kg. Jedla za

Čítať viac »
SKUPINOVY COACHING TOMAX
Cvičenie
Tomáš

Moja nová služba – funguje na báze mesačného členstva. Spolu s ostatnými makačmi dostaneš pravidelne celé tréningy, tréning. plány, recepty a mnoho ďalšieho. Veď si to mrkni

Čítať viac »