5 min čítania

9 tipov, ako byť fit v 2023

V tomto článku nájdeš niekoľko tipov a rád na to, ako byť v roku 2023 fit!

  1. Hýb sa, bav sa
    Každý pohyb sa ráta. Každý krok, ktorý spravíš navyše. Keď vystúpiš o zastávku skôr. Keď vyjdeš schodmi namiesto výťahu. Takýto pohyb je absolútne nedocenený ale pritom veľmi dôležitý. Spáliš pri ňom mnoho kalórií a chôdza samotná je najprirodzenejším pohybom pre človeka. preto krokuj!

     

    Pohybom sa máš baviť. Nemusíš robiť nejaký tréning len preto, lebo ho robí Tvoj obľúbený influencer/ka. Alebo ja. Je to pre každého individuálne. Nebaví Ťa silový tréning vo fitku? Ok, cvič s vlastným telom. Alebo s kettlebellmi. Možno Ťa nebaví silový tréning vôbec a to je fajn. Chceš si ísť zabehať – tak do toho! Hlavne sa hýb.

  2. Uprav si svoju bežnú stravu
    Tak to robím pri coachingu aj ja. Najprv sa pozerám na bežnú stravu počas dňa. Nedávam klientom hneď presný jedálniček, lebo to je úplne neudržateľné. Môže to byť síce pekné, že rovno vidíš, ako by to malo vyzerať. Ale dôležité je, či sa k tomu vieš dopracovať a hlavne udržať. Ide o postupný proces. Ten Ti dá oveľa viac.

    Takže – sadni si a spíš si, ako vyzerá Tvoja strava. Počas bežného dňa a aj počas víkendu. Pozri sa, kde sú slabé stránky. Možno to sú raňajky počas týždňa. Možno piatkové večery vonku. Uvedom si horšie návyky a snaž sa ich pomaly a postupne meniť na lepšie. Často je to veľký rozdiel. A ten je najmä kvôli inému režimu. Preto skús vstávať a chodiť spať v podobné časy (áno, aj počas víkendu). Buď aktívny aj počas víkendu. Ak ješ blbosti, často je to len z nudy.

  3. Maj dostatok bielkovín
    Ak chceš peknú a pevnú postavu, musíš mať dostatok bielkovín. Ak si žena, neboj sa toho, magicky Ti z proťáku svaly nenarastú. Najčastejšie sa uvádza rozmedzie 1,6-2,2 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti. Takže ak si 80 kg muž, zjedz 128-176 gramov denne. Ak si 60 kg žena, zjedz medzi 96-132 gramov.

    Veľmi orientačne však môžem napísať – žena môže zjesť okolo 100g, muž okolo 160g. Ak však máš nadváhu, táto rovnica nie je najvhodnejšia. Vtedy je lepšie počítať to rovnakým vzorcom ale na pomer aktívnej hmoty (bez tuku).

    A ako nazbierať dostatok bielkovín? Pozri si top bielkovinové zdroje.

  4. Jedz viac zelovocu
    Ideálne s každým jedlom maj zeleninu alebo ovocie. V praxi to nie je tak ťažké, ako sa to môže stať. Len to musíš mať vždy doma / k dispozícii.

    Alebo si pozri praktické tipy, ako jesť viac zelovocu.

  5. Pi dostatok vody
    Pri vstupných analýzach sa často stretávam so slabým pitným režimom. Za deň by bolo fajn vypiť aspoň 2 litre vody. To si už asi počul. Nie vždy je to však ľahké a ja sa tiež niekedy pristihnem, že som sa hodiny nenapil. 

    Hneď po zobudení sa napi vody. Je dôležité mať vodu pri sebe a na očiach. Ak si v office / doma, naplň si džbán / fľašu s vodou a daj si za úlohu vypiť ju počas dňa. Ak si v aute, no si so sebou vodu.

  6. Mysli na mentálne zdravie
    Pohyb a zdravá strava nie je len o fyzične. Mysli aj na svoje mentálne zdravie. Dnes sa stále častejšie hovorí, že ľudia cvičia najmä skôr pre mentálne zdravie. A to kvôli vysokým nárokom v práci a stále stresujúcejšiemu životnému štýlu.

    Môžeš si pozrieť napríklad záznamy vysielaní s mentálnym coachom, kde sme preberali rôzne zaujímavé témy s praktickým využitím.

  7. Investuj do seba
    Nie je nič lepšie, ako investovať do seba (aspoň podľa mňa). Kúp si knihu, vzdelávaj sa, pridaj sa do skupinového coachingu, alebo podobne. Jednoducho, snaž sa o rast nie len po fyzickej, ale aj mentálnej stránke.

    Ja som dal nemalé peniaze do kurzov alebo coachingu a neľutujem ani jediné euro, všetko ma posunulo ďalej. 

  8. Nájdi si parťáka / trénera
    V dvoch sa to ťahá lepšie. Preto si skús nájsť parťáka. Kamoša alebo kamošku, na ktorú sa môžeš spoľahnúť. Že tu bude pre Teba, keď sa Ti nebude chcieť. Alebo že jej Ty pripomenieš, že ísť teraz do mekáča nie je najlepší nápad. Ak máš partnera, s ktorým na sebe chcete makať, pozri si párový coaching.

    Alebo si nájdi dobrého trenéra, ktorému dôveruješ a vieš, že Ťa posunie ďalej.

  9. Odštartuj Nový rok poriadnou Výzvou
    Podľa mňa najlepšia možnosť, ako odštartovať rok. Tu dostaneš tréningy, návod na stravu, recepty, motiváciu – jednoducho všetko, čo potrebuješ. A za naozaj smiešnu cenu. Pozri si viac o 50-dňovej Výzve. Začíname čoskoro.