3 min čítania

Ako sa správne merať

Pravidelné sledovanie progresu je to najlepšie pri zortvaní na svojej ceste za cieľom.

Snáď každý vie, že váha nie je jediným ukazovateľom progresu. Ak chce niekto schudnúť, je fajn sledovať číslo na váhe, nevravím že nie. Je to ľahko merateľné. Avšak aj keď čísla nepustia, nie vždy hovoria o reálnom progrese. Hmotnosť záleží od množstva faktorov (spánok, príjem tekutín, príjem sodíka, fyzická aktivita, vylučovanie…), a preto sa môže v priebehu 2 dní líšiť aj o 2 kilá. Dôležitá je celková zmena kompozície tela, nie len číslo na váhe. Preto je vhodné okrem váženia sa, pridať do svojho systému trackovania aj meranie obvodov.

Na videu znázorním ako si správne merať obvody istých častí tela. 
Ďalší popis je pod videom.

Kľúčové body:
  • Určenie častí tela na meranie
  • Určenie bodov, cez ktoré sa metrom „prechádza“ (pri meraní pása je to pupok)
  • Určenie vzdialenosti od počiatočných bodov (pri meraní bicepsu, stehna a lýtka). Pri každej osobe to môže byť iné číslo a treba ho stále dodržovať
  • Konzistentnosť – ten istý postup, tá istá osoba, čas merania (napr. ráno)
  • Frekvencia merania (napr. raz za mesiac)

Samozrejme, ideálne by bolo merať sa na častiach tela bez oblečenia, avšak to vo fitkách s klientmi veľmi nie je možné. Preto je vhodné pri meraní cez oblečenie meter jemne pritiahnuť/stlačiť.

Časti tela na meranie:
  1. Poprsie
    Meter prechádza cez najväčšiu časť
  2. Pás
    Meter prechádza cez pupok (kvôli konzistentnosti)
  3. Boky
    Meter prechádza cez najväčšiu časť
  4. Biceps
    Nastavenie vzdialenosti od vnútornej strany lakťového kĺbu smerom k ramenu. Približne 10 cm, alebo v strede bicepsu.
    *(4,5) Napnutý biceps 
    90 stupňov v lakťovom kĺbe, meter prechádza cez najväčšiu časť
meranie tomax progres
Sledovať svoj progres sa dá viacerými spôsobmi. Zdroj: vlastné spracovanie

5. Stehno
Tu si treba nastaviť vzdialenosť od patelly (jabĺčka) smerom k panve. Napríklad 20 cm, cca v 3/4 dĺžky stehna.

6. Lýtko
Nastavenie vzdialenosti od jabĺčka smerom k chodidlu. Napríklad 20 cm, približne v 1/2 lýtkového svalu.

Odporúčam sledovať si progres niekoľkými vecami:

  • telesná hmotnosť (váha však nie je vždy správny ukazovateľ)
  • miery (s krajčírskym metrov, ako je popísané v tomto článku)
  • fotky (najlepšia vec na zaznamenanie progresu. Ak na sebe začínaš makať, určite si nejaké sprav, potom by si to ľutoval)
  • ako sedí oblečenie (napr. ak si baba a tie legíny Ti sedia na zadku lepšie, resp. chalan a vyplnil si rukávy na tričku)
  • hladina energie (progres nemusí byť len na zovňajšku, ale možno ešte viac z mentálnej stránky)
  • nálada
  • motivácia

A aby si to mal ešte jednoduchšie, pridávam tu tabuľky na stiahnutie, ktoré si môžeš vypĺňať. Štyri z nich sú online a jedna na vytlačenie. Online verzie sú pre notebook alebo telefón v exceli (Windows) alebo numbers (iOs). Ich náhľad je na obrázkoch.

Nájdeš ich tu – Odkaz na tabuľky

A aby si to mal ešte jednoduchšie, pridávam tu tabuľky na stiahnutie, ktoré si môžeš vypĺňať. Štyri z nich sú online a jedna na vytlačenie. Online verzie sú pre notebook alebo telefón v exceli (Windows) alebo numbers (iOs). Ich náhľad je na obrázkoch.

Nájdeš ich tu – Odkaz na tabuľky

sledovanie progresu tabulka na vytlacenie tomax
sledovanie progresu tabulka mobil tomax
sledovanie progresu tabulka pocitac tomax

Ďalšie články:

kniha recepty tomax
Recepty
Tomáš

78 rýchlych a jednoduchých receptov, z bežných a dostupných potravín. 5 vzorových dní jedálnička rozličných ľudí.

Čítať viac »
projekt Barbora tomax
Premeny
Tomáš

Z 6 mesiacov sa Barbora dostala tam kde chcela. Necháš sa ňou inšpirovať?

Čítať viac »
glykemicky index tomax
Strava
Tomáš

4 min čítaniaNa glykemickom indexe potravín pri chudnutí až tak nezáleží. Analýza štúdií s 2 miliónmi účastníkov Glykemický index (GI) bol zavedený v roku 1981

Čítať viac »