5 min čítania

Ako prestať s večerným prejedaním (tlačením do hlavy)

Množstvo ľudí sa večer pristihne pri tom, že vyjedá domáce zásoby jedla a pritom reálne ani nie sú hladní. To môže spôsobovať nadmerný príjem kalórií, ktorí ich často zosunie z cesty za vytvorením kalorického deficitu a teda chudnutím (ak je toto ich cieľ).

Prečo ješ v noci:

-zo zvyku keď si pred telkou
-z nudy a ničnerobenia
-stres a emočné vypätie z celého dňa
-„odmenenie sa“
-kvôli nedostatočnému príjmu počas dňa (nestíhaš jesť, nemáš to naplánované)
-celkovo máš zlý spánok
-máš doma zásoby junku

Čo môže večerné prejedanie sa spôsobiť:

-nekontrolovateľné nočné jedenie
-problém so zaspávaním
-priberanie
-horší pocit zo seba

 

Často jeme len tak, zo zvyku. Proste si sadneme pred telku a musíme mať niečo „na chrúmanie“. No len to z toho chrúmania nemôže skĺznuť na celý balík čipsov, alebo celú čokoládu. Potom to už môže byť problém a naštartuje to k ďalšiemu jedeniu.

Ako prestať s večerným prejedaním

Hľadaj podporu. Či už u kamoša, s ktorým sa dáš do nejakej výzvy. To vie dobre motivovať. Alebo si nájdi trénera či výživového poradcu, ktorý Ti s takýmto problémom pomôže a ukáže Ti cestu.

Buď aktívny, keep yourself busy. Veľmi častá vec. Si proste znudený, nemáš čo robiť. Ale jedlo je tu stále, vždy si niečo môžeš zobrať a jesť. Nuda / ničnerobenie môže za zlé voľby. Preto sa snaž zostať aktívny. Či už cvičením, jógou, meditáciou, ale inou prácou. Možno si píšeš denník, čítaš, vzdelávaš sa – jednoducho zamestnaj svoju myseľ, nech je busy.

Jedz počas dňa normálne. „Normálne“ sa najedz tak, aby si aj vedel, že si niečo zjedol a bol sýty. Jedz pravidelne podľa režimu, ktorý Ti vyhovuje Mysli na jedlo aspoň trošku dopredu. Nie, nemusíš mať všetko nakrabičkované na 4 dni dopredu. Niekedy stačí, že sa večer zamyslíš nad tým, ako bude vyzerať Tvoj zajtrajšok, kedy a čo by si mohol jesť. Takto sa vyhneš tomu, že nestíhaš jesť, alebo kvôli práci zabudneš. Potom by si večer doma zjedol aj dvere od chladničky. Tomu sa vyvaruj. Ak si po obede hladný, daj si olovrant. Napr. nejaké ovocie s jogurtom a orechmi. Takto v pohode „prežiješ“ do večere. Potom si daj veľkú, plnohodnotnú večeru, po ktorej na jedlo už myslieť fakt nebudeš.

Nemaj doma zásoby nezdravého.  Tvoje okolité prostredie do značnej miery ovplyvňuje to, ako funguješ. Ak budeš mať doma čokolády, čipsy a zmrzlinu – niekedy ich proste zješ. Vyhni sa tomu, „zbav“ sa týchto vecí a budeš v kľude. Namiesto tohto junku každy deň si daj radšej zdravé snacky. Pozri si Insta post.

V strave buď flexibilný. Nehľadaj len nízkokalorické, nízkotučné, fit, raw, bio jedlá, ktoré Ťa často nezasýtia. Ak máš chuť na niečo nezdravé, daj si to, avśak s mierou. Všeobecne platí, že väčšina (80%) kalórií by mala prichádzať z výživného jedla, zvyšných 20% môže byť z menej výživného (nezdravého / junku). Takto si niečo dáš, máš to pod kontrolou a povieš si, že si už mal a stačí.

Mysli na základné veci v strave. Jedz bielkovinový zdroj v každom jedle. Takto zaistíš vyšší príjem bielkovín, ktoré majú dobrý zasycujúci efekt. Zjedz aspoň tri porcie zelovocu (kusové ovocie, zelenina k jedlu, šalát, polievka, smoothie, raw bar – na výber je toho veľa). No a samozrejme, pi veľa čistej vody.

Niekomu pomôže, ak si sleduje svoj príjem. Či už v appke alebo v denníku. Vie, čo, koľko a kedy má jesť a keď si to svoje zje, má hotovo. Taktiež si tam môžeš zapisovať, ako sa po danom jedle cítiš – psychicky (zasýtene, spokojne) alebo fyzicky (ak Ti nejaká potravina nerobí dobre, vieš, že sa jej máš vyvarovať)

Spýtaj sa sám seba, či si naozaj hladný. Často je odpoveď nie, ješ len tak. Zamestnaj sa inak a odlož tie čipsy. Z nich sa ajtak nenaješ. 

Vytvor si večernú rutinu. Spánok je nedocenená súčasť zdravšieho lifestyle-u. Strava, cvičenie a spánok idú ruka v ruke. Na čo všetko vplýva si prečítaj v tomto článku. Pre lepší spánok si vytvor večernú rutinu. Týchto 10 tipov Ti pomôže. Nepoužívaj mobil, notebook a nepozeraj telku aspoň pol hodinu pred spaním, daj si bylinkový čaj, umy si zuby po poslednom plánovanom jedle, choď spať v rovnaký čas atď.

A pamätaj, že ak nezmeníš svoje terajšie správanie, nikdy nezmeníš budúce výsledky.

Zhrnutie

Mysli na jedlo dopredu, počas dňa jedz plnohodnotne a flexibilne (bielkoviny, zelovoc, voda). Istým spôsobom si sleduj svoj príjem. Buď aktívny, zamestnaj svoj myseľ. Nemaj doma zásoby junk foodu – jedz zdravšie snacky. Vytvor si večernú rutinu. Všetky tieto bodu Ti pomôžu vyhnúť sa prejedaniu, ktoré je veľkou brzdou v snahe o progres.

Ak sa Ti článok páči a chceš pomôcť kamošom, podpor ma zdieľaním, ďakujem 🙂

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
co jest v teple tomax
Strava
Tomáš

Minútka čítaniaČo a ako jesť, keď je vonku hic Poznáš to. Appka na mobile (už nie teplomer) Ti ukazuje cez 30 stupňov. Je brutálne teplo.

Čítať viac »
projekt dominika tomax premena coaching
Premeny
Tomáš

2 min čítaniaProjekt Dominika 5 mesiacov spolupráce, takmer 10 kg dole, 100% sebavedomia hore S Dominikou sme začali v januári. Mala 73 kg. Jedla za

Čítať viac »
SKUPINOVY COACHING TOMAX
Cvičenie
Tomáš

Moja nová služba – funguje na báze mesačného členstva. Spolu s ostatnými makačmi dostaneš pravidelne celé tréningy, tréning. plány, recepty a mnoho ďalšieho. Veď si to mrkni

Čítať viac »