Kofeín ako predtréningový stimulant


Káva má u väčšiny ľudí neotrasiteľné miesto v každodennom živote. Používa sa tiež ako veľmi obľúbený stimulant. Avšak ten, kto si dá 5 šálok za deň, pravdepodobne už ani necíti jej povzbudivé účinky

Koľko jej vypiť

Čo sa týka jej spotreby, množstvo kofeínu, ktoré sa označuje, že je v pohode, je okolo 300-400 mg na deň alebo 6 mg na kilogram telesnej váhy alebo 3-4 šálky.

Zvýšenie výkonu

Kofeín zvyšuje výkon vo vytrvalostných disciplínach (12), šprintoch (12) a silovom tréningu (123). 

V tejto štúdii porovnávali výkon pri bench presse a legpresse po podaní 6mg/kg kofeínu. „Pokusní králici“ trénovali opakovaniami do zlyhania a ukázalo sa, že sa zvýšila výkonnosť pri legpresse, teda by sa mohlo zdať, že kofeín zaberie skôr pri (chicken) legday-i. Avšak iná štúdia ukázala presný opak, teda väčší účinok pri benchi.

A aby si bol zmätený ešte viac, niektoré výskumy (12) ukazujú na neúčinnosť pri silovom tréningu. Ako zaberá Tebe, si musíš vyskúšať sám.

kofein tomax
Kávička je super :). Zdroj: Pexels.com

Vraj dehydruje

Už som počul aj to, že koľko kávy vypiješ, o toľko vody Ťa oberie. Takže 30 ml espresso Ťa dehydruje o 30 ml vody. Ak by si to isté espresso zalial ešte 2 dcl vody, tak to už prídeš o 230 ml tekutín? Ach…
Samozrejme, je to hlúposť. Káva nedehydruje organizmus. (123)

Káva a zdravie

Obsahuje množstvo antioxidantov. Nezvyšuje ohrozenie na kardiovaskulárne choroby. Môže zabrániť niekoľkým chronickým ochoreniam, vrátane diabetes mellitus 2. typu a ochoreniu pečene. Ak držíš odporúčanú dávku, fakt sa nie je čoho báť
Takže ak Ti nabudúce niekto povie, že spomaľ, lebo piješ už tretiu kávu, tak sa naňho môžeš s kľudom pekne usmiať. Ak to teda nie je tretia káva v priebehu troch hodín.
Ale pozor. Bavíme sa o čiernej, čistej káve. Nie karamelovo-čokoládovom frappé.

Ak si už prekofeínovaný

Sám som už po nejakom čase prestal cítiť účinky kávy, keďže som jej pil celkom dosť. A tak som si povedal, že na týždeň skúsim bezkofeínovú. Tak som to aj spravil a potom som si pred tréningom dal svoju dávku kofeínu a myslel som, že ma vystrelí do vesmíru.
Telo si po čase proste zvykne a vybuduje si toleranciu. Takýmto spôsobom s ním občas môžeš „vybabrať“ a mať z toho zaujímavé výsledky.

Článok o vplyve kofeínu na rôzne výkonové parametre.

Kalorické hodnoty káv v mekáči:

☕️v MekáčiNabudúce, keď pôjdeš na kávu, budeš mať predstavu koľko kalórií to vlastne vypiješ.V bublinke pri nápoji...

Uverejnil používateľ Tomax - Fitblog a osobný tréning Nedeľa 9. júna 2019

-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3886980/
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20572453
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4725310/
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5696634/
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28675917
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12519715
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19403954
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18997650
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18799995
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19168925
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18708685
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21157384
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18550961
-https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19834348


Ďalšie články:

Ďalšie články