6 min čítania

Mrazené potraviny. Klady, zápory, použitie

Čerstvý šalát, z čerstvo natrhanej zeleniny. To znie tak fresh a ľahko! Je to ale jediná a najlepšia možnosť? Čo napríklad mrazená zelenina či ovocie? Pozri si ich klady, zápory a použitie. Po prečítaní článku si asi naplníš mrazák 🙂

Cenová dostupnosť

AK sa bavíme o cene, takmer vždy sú mrazené potraviny lacnejšie. Zober si napríklad maliny. Za 125g čerstvý téglik zaplatíš možno 1,50-2 eurá. Pol kilové balenie mrazených kúpiš za cca 3 eurá. To je cca dvojnásobne viac. Alebo ako vidíš na IG poste – jahody. Takisto mega rozdiel. Jasné, že chuťovo sa po rozmrazení na tie čerstvé absolútne nechytajú. Ale ak ich chceš použiť do šejku, kaše, koláča – úplne v pohode.

Trvanlivosť a použiteľnosť

V mrazničke Ti jednoducho vydržia dlho a použiť ich môžeš kedykoľvek. Sú ľahko dostupné a vhodné na varenie.

Prečo je mrazenie vhodný spôsob uchovávania potravín

Uchovávanie potravín pod -18°C zreteľne spomaľuje rast mikroorganizmov a aktivitu enzýmov, takže potraviny sa nekazia. Každá skupina potravín však má inú max. dĺžku skladovania. Výživné látky väčšinou zostávajú zachované. Väčšinou zostáva chuť aj konzistencia, niekedy však potraviny s vysokým obsahom vody po rozmrazení strácajú pevnosť. Paradoxne, niektoré druhy zeleniny či ovocia majú vyššiu výživnú hodnotu než čerstvá, pretože je mrazená hneď po zbere. O trochu vitamínov prichádza zelenina a ovocie, ktoré sa pred mrazením blanšíruje. Je to proces vystavenia vysokej teplote varením/dusením/účinkom vĺn, kedy sa inaktivujú enzýmy a kvasinky, ktoré by inak aj za nízkych teplôt rozkladali bunky tkaniva. Takto sa stráca časť vitamínov citlivých na teplo (C, tiamín, folát). Ajtak sú výživné látky vo vysokom podiele, pretože aj čerstvá zelenina či ovocie stráca napr. vitamín C hneď po zbere. Ak sa mäkké ovocie a zelenina skladujú pri izbovej teplote, denne strácajú do 15% vit. C.

Pri rybáchhydine a mäse nedochádza k nijakým stratám živín, pretože bielkoviny a vitamíny A a D sa zmrazením nepoškodzujú. Samozrejme, nie všetko je vhodné na mrazenie – mlieko, omáčky, uhorky, smotana, huby…Ak sú mrazené potravy vystavované vzduchu, môžu niektoré vitamíny a nenasýtené mastné kyseliny v nich oxidovať, dokonca aj v mínusových teplotách. Preto treba potraviny skladovať ideálne v uzatvárateľných sáčkoch (v Amerike Ziploc) alebo ich zabaliť do sáčku s gumkou. Zmrazené potraviny sa však nemôžu uchovávať dlhšie ako konzervované.

Druhy mrazených potravín

Pri tvorbe tohto článku som si otvoril ponuku Tesca v kategórii mrazených potravín a vyzerá to takto (+môj popis):

Zelenina

Zeleninové zmesi – skvelé na polievky. Keďže v nich máš rôzne druhy, prijmeš cez ne rôzne vitamíny, minerálne látky, antioxidanty či flavonoidy.
Jednotlivé druhy zeleniny – brokolica, kukurica, fazuľové struky atď. Vhodné ako príloha ku hlavnému jedlu.
Pro tip – špenátové “guľky” sú super do šejkov. Spravia Ti ich hustejšie, dodajú textúru.

Ovocie

V mraziakoch nájdeš jednotlivé druhy (jahody, maliny, čučoriedky) alebo zmesi ovocia, ready na smoothie. V Tescu majú exotic smoothie – ananás, mango a papája – úplna topka, alebo v Lidli nájdeš zmes kokosu, čučoriedok, malín a (asi) ananásu. Niečo také, ale je to tiež pecka. Vhodné sú práve do smoothies alebo ich používam do ovsenej kaše.

Akú rolu hrá vláknina a prečo je nevyhnutná?

Mäso a hydina

Väčšinou je to celá kačica, alebo časti ako stehná či prsia. Najmä tá kačica je vhodná na polievky, veď to poznáš.

Ryby a morské plody

Filé z aljašskej tresky, steak z tuniaka či krevety – to všetko vieš šupnúť na panvicu a za pár minút to máš hotové. Vyberaj si ale kvalitnejšie veci, aby Ti po vyparení vody nezostala z produktu polovica. A prsty preč od rybích prstov!

Pizza a hranolky

Tieto srandy stoja do 2 EUR a veľmi lákajú. Zemiaky vo forme hranoliek či krokiet moc zdravo spraviť nevieš, ten olej proste potrebuješ. Pizza sem-tam? Hmmm, možno aj áno. Keď si pozrieš hodnoty, vieš si vybrať celkom slušnú variantu. Otázkou zostáva, či si radšej nespraviť domácu.

Polotovary a hotové jedlá

Lakocinky ako predsmažený obaľovaný syr, plnené knedlíčky, fornetti, bagety…Fuu, to fakt radšej nie, alebo len občas, pri nejakej spešl udalosti.
(Ale keď tie knedlíčky plnené nutelou sú tak dobré, že?…)

Zmrzliny

Nanuky, veľké vaničky zmrzliny atď. No úplné bomby. V lete sú to najchutnejšie kalórie pod slnkom. Toto sú teda veci na občasné potešenie. Ak si ideš IIFYM, určite Ťa potešili značky ako Breyers či Halo Top, ktoré majú cca 350 kalórií na celú vaničku (okolo 450 ml). Aj chuťovo je to fakt pecka. V porovnaní s obyčajnými zmrzkami typu Magnum (350 kcal len na 100g) to je riadny rozdiel.
Zaujímavé sú taktiež sorbety, čo je vlastne dreň – tie majú okolo 100 kcal na 100 ml. Na chuť a osvieženie super vec.
No a ešte tu máme proteínového Míšu – to znie super, že?! No len tých 6,4 gramu bielkovín na 100 ml…To ako bielkovinový zdroj moc nie je. Ak by si z toho niečo chcel mať, vlastne musíš zjesť celú 400 ml vaničku – tak si nazbieraš 25,6 gramov bielkovín. A vlastne s tým prijmeš aj 500 kalórií. Ale tak, ak to sedí do makier a chutí Ti, prečo nie.

Zhrnutie

Či je zelenina / ovocie mrazené alebo čerstvé, je to jedno – hlavné je, že ho ješ. Mrazené produkty sú super, cenovo dostupné a veľmi využiteľné. Opäť platí, že si treba vedieť dobre vybrať. Ale mať v mrazáku nejakú mrazenú zeleninu, ovocie a steak z ryby – si proste kedykoľvek pripravený.

co jest v teple tomax
Strava
Tomáš

Minútka čítaniaČo a ako jesť, keď je vonku hic Poznáš to. Appka na mobile (už nie teplomer) Ti ukazuje cez 30 stupňov. Je brutálne teplo.

Čítať viac »
projekt dominika tomax premena coaching
Premeny
Tomáš

2 min čítaniaProjekt Dominika 5 mesiacov spolupráce, takmer 10 kg dole, 100% sebavedomia hore S Dominikou sme začali v januári. Mala 73 kg. Jedla za

Čítať viac »
SKUPINOVY COACHING TOMAX
Cvičenie
Tomáš

Moja nová služba – funguje na báze mesačného členstva. Spolu s ostatnými makačmi dostaneš pravidelne celé tréningy, tréning. plány, recepty a mnoho ďalšieho. Veď si to mrkni

Čítať viac »